
Život v hajzlu
Kultovka Darrena Aronofského
USA, krimi/thriller/komedie/drama, 2025, 107 min.
Tvorba režiséra a scénáristy Aronofského je těžko žánrově zařaditelná. Pí mělo být sci-fi, ale tvůrce nám dokonale zamotal hlavu matematikou, Wrestler sportovní drama o návratu zpět na vrchol, je ve výsledku sociální a rodinné drama. Noe klasický biblický film je kruté a místy přesné, hodnocení lidské rasy a ani u Černé labutě nikdo neví, zda je to baletní film, nebo horor. Jednoduché žánrové škatulky pro snímky Aronofského použít nelze, neboť filmy vždy košatí do mnohovrstevnatých podobenství, často s biblickou symbolikou jako v případě hororové alegorie matka!. Tentokrát Mistr zabrousil do stylu lehce odlehčených kriminálek, ale ….. Pozitivní je, že hlavní hrdina netrpí cílenými sebedestruktivními stavy. Jeho život sice neběží, tak jak si představoval, ale zatím se z toho nekácí. Nadějná sportovní kariéra vzala díky zranění za své. Nyní pracuje v zaplivaném baru, trochu pije, bere drogy a život jakž takž plyne, do doby, než se ocitne v nesprávnou dobu, na nesprávném místě a newyorské podsvětí mu ukáže svou tvář. Umírají lidé, je potřeba konat a hlavní hrdina podstupuje vnitřní proměnu pod vlivem událostí, jejichž se stal nechtěným aktérem. Jde o jakýsi sebeočistec, při němž překonává vlastní traumata a je nucen pracovat s temnějšími stránkami své osobnosti, což je téma blízké Aronofského předchozím titulům. Film nenápadným způsobem připomíná atmosféru špinavých newyorských ulic z filmů Martina Scorseseho nebo Sidneyho Lumeta ze sedmdesátých let. Závěrečné prozření hlavního hrdiny Hanka, kterého hraje Austin Butler diváka přesvědčí, že se nejedná jen o Aronofksou černohumornou variaci na gangsterku, ale přes všechny střílečky a krev, je to do posledního detailu promyšlená filmařina. A proto patří do filmáče.
Režie: Darren Aronofsky