Filmový klub Alfa

14.11. Neděle s filmovým klubem ZRUŠENO nefunguje projektor

           Sokolovská premiéra, na české poměry, výjimečně dobrého film, který nás zavede do dob normalizace. Režijní debut Michala Nohejla už v prvních vteřinách přesvědčí, že není „typickou českou“ komedií, neboť nabízí neokoukané scény i mimořádně trefné, humorné situace. Nudnou párty herců po představení naruší návštěva neočekávaného hosta. Tím je namol opilý ruský důstojník, s kanystrem benzinu. Rus se výborně baví, pije a naváží se do všech přítomných, kterým tuhne úsměv na tváři. Situace graduje do bizarních podob, a tak se stane, že z baru nevyjdou stejní lidé, jací do něj vešli. Skvělý scénář, který ilustruje českou povahu a dobu, neotřelý humor a výborné herectví.          

 Režie: Michal Nohejl                                                          

Čtěte více:

Po divadelním představení – adaptace textu komunistického idolu Julia Fučíka – které je naprosto otřesné a jsou si toho vědomi jak diváci, tak herci a režisér, se divadelníci přesunou do divadelním klubu, kde popíjí s cílem zapomenout. Celá země je obsazena ruským vojskem a své názory nikdo neprezentuje veřejně, neb hrozba udání a následných represí číhé všude. A jedna hrozba zvenčí náhodou vstoupí přímo mezi ně – nechtěným hostem se stane sovětský velitel, který spustí nezastavitelný kolotoč událostí s kriminálním podtextem.

Postavy jsou svým vlastním svědomím vězněny v jednom prostředí, a právě dodržení jednot místa, času a děje dovedlo autory ke kompaktnímu celku, kde čas filmový odpovídá tomu reálnému. Pod křídly silné hlavní linky se Okupace tříští na mnoho dílčích situací, které slouží k pečlivému studiu charakterů, sledování vzájemných vztahů a jejich postupného rozkladu. Nikdo nemůže nikomu věřit, ale přesto nevede jiná cesta, kudy z průšvihu ven. Volba několika rozličných postav slouží k trefné patologii české povahy, v níž se opakovaně za hlavní problém považuje neschopnost se ozvat a bránit. Tvůrci problematiku demonstrují v kontextu událostí mnichovské dohody i sovětské okupace.

Vynikající herectví všech hlavních představitelů dodává snímku na kvalitě a zábavnosti. Pro Otakara Brouska ml. se bezesporu jedná o životní roli – úlohou ředitele divadla se elegantně vrátil po více než patnácti letech na filmové plátno. Naopak první velkou filmovou příležitost dostali Antonie Formanová a Cyril Dobrý, který předvádí podobně strhující výkon jako v televizních Zrádcích (2020). Excentrického velitele ztvárnil slavný ukrajinský herec Alexej Gorbunov.

Na vizuální stránce má mimo kamery Jana Baseta Střítežského lví podíl neonové klubové svícení tvořící magicko-reálnou atmosféru, kde nic není nemožné. Okupace je psychologickým dramatem s pečlivě volenými dialogy a mixem charakterů, které i přes vážnou tematiku často zapojuje humor, aniž by klesl jeho dramatický účinek a odezněla hořká pachuť. Zkoumání hrdinství na pozadí kriminálního činu odkazuje k závěru slavného Vyššího principu (1960), podle kterého vražda na tyranu není zločinem. Do Okupace autoři skryli mnoho referencí a odkazů, které divák může odhalovat, a i díky tomu se stává hravým tragikomickým dílem, jež má pro svou sebereflexivnost (a zároveň univerzálnost) šanci uspět i za hranicemi republiky.

  • Datum: 24. 10. 2021