Drazí soudruzi!
Listopadová filmová přehlídka VÝCHODNÍ PŘÍSLIBY
Rusko, drama/historický, 2020, 120 min.
Andrej Končalovskij (*1939) by už dávno mohl zaslouženě dřímat na hromádce trofejí z největších filmových festivalů, a přesto přichází se zásadní společenskou výpovědí. Snímek Drazí soudruzi, popisuje krvavé potlačení novočerkasského povstání dělníků (1962), kteří se vzbouřili proti souběžnému snížení výplat a zvednutí cen základních potravin. Jakákoliv zmínka o této temné skvrně Chruščovova režimu byla trestána smrtí a celý tragický průběh se odtajnil až s otevřením archivů v 90. letech. Ljuda je oddaná stalinistka, která slouží straně tělem i duší. Když její jediné dítě zmizí při protistátní demonstraci, která se změní v masakr, Ljudin svět se zhroutí. Adaptace skutečné události z roku 1962 je znepokojivou paralelou aktuálního společenského dění i sondou do historické a genetické potřeby Rusů podléhat ideologii. Režisérovi se podařilo některé role obsadit místními neherci, z nichž mnozí si masakr ještě pamatují.
Režie: Andrej Končalovskij
Čtěte víc:
Andrej Končalovskij se na událost rozpomněl při natáčení první části trilogie o vztahu moci a jedince. Ve filmu o holokaustu (paradoxně nazvaného Ráj (Raj, 2016)) se režisér zamyslel nad tím, jak by vypadalo morální dilema vysoko postaveného důstojníka SS přenesené do ruských poměrů. Končalovskij jako potomek starobylých ruských rodů, které se vyhřívaly na politickém výsluní od cara přes Stalina až k Putinovi, má s ústrojím moci a ideologie vlastní spletitou zkušenost. I proto se v jeho působivé filmografii – od trezorového Příběhu Asji Klačinové, která milovala, ale nevdala se (Istorija Asi Kljačinoj, kotoraja ljubila, da ně vyšla zamuž, 1966) přes poemigrační pohled do Stalinova nejužšího okolí Uvnitř kruhu (Bližnij krug, 1991) až po aktuální titul – najde tolik snímků přemítajících nad osudem vlasti a přirozeností ruského člověka. Drazí soudruzi se zřetelně vymezují oproti obvyklé ikonografii šedesátých let jako doby ideologického uvolnění a tvůrčího rozletu. Končalovskij chruščovovské „tání“ totiž reflektuje jako období existenční i existenciální nejistoty. Pro větší přiblížení atmosféry doby zvolil černobílé spektrum a málo používaný formát 4:3.
Andrej Končalovskij
Andrej Michalkov-Končalovskij pochází z rodiny s bohatou uměleckou tradicí. Je synem předního sovětského spisovatele literatury pro děti, Sergeje Michalkova. Pod otcovým jménem se proslavil Andrejův mladší bratr (Nikita Michalkov je rovněž režisérem a navíc výborným hercem), Andrej používá příjmení po své matce, známé básnířce a spisovatelce Natalje Končalovské, a po svém dědečkovi, slavném malíři Piotru Končalovském. V rodinné umělecké tradici sahající až k Andrejovu pradědečkovi Vasilovi Surikovi pokračuje také další generace: syn se synovcem točí a obě dcery hrají ve filmech.
Filmy | |
---|---|
2020 Drazí Soudruzi! | |
2019 Grech | |
2016 Ráj | |
2014 Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna ( MFF Karlovy Vary) | |
2010 Louskáček 3 D | |
2007 Gljaněc | |
2007 | |
2003 Lev v zimě | |
2002 Dům bláznů ( uvdeno ve FK) | |
1997 Odysseus | |
1994 Slepička Rjaba ( MFF Karlovy Vary) | |
1991 Uvnitř kruhu | |
1991 Homer a Eddie ( Zimní filmová škola Osrblie) | |
1989 Tango a Cash | |
1987 Nesmělí lidé | |
1987 Duet pro jednoho | |
1986 Splašený vlak | |
1985 Mariini milenci – uvedeno ve FK | |
1984 Sibiriada – uvedeno ve FK | |
1979 Romance o zamilovaných ( MFF v Karlových Varech) | |
1974 Strýček Váňa | |
1970 Šlechtické hnízdo | |
1966 Příběh Asji Klačinové, ktzerá milovala, ale n evdala se | |
- Datum: 28. 10. 2021