EOS: Mary Cassatt – malba moderní ženy

UMĚNÍ V KINĚ

USA, dokumentární, 2023, 93 min.  

Většina z nás vidí za personifikací pojmu impresionismus hlavně muže: Clauda Moneta, Édouarda Maneta, Renoira, Toulouse – Lautreca a další. Impresionismus ale oslovil i řadu žen z nichž minimálně tři dosáhly úrovně i věhlasu zmíněných velikánů. Patří mezi ně Američanka Marry Cassatt a Francouzky Berthe Morisotová a Marie Bracquenmondová. První jmenované je věnován další díl cyklu Exibition on Screen, umění v kině. Mary Stevenson Cassattová se narodila 22. května 1844 v Pensylvánii do úspěšné rodiny makléře. S rodiči v dětství hodně cestovala, mimo jiné strávila pět let v Evropě a navštívila mnoho významných měst, jako Londýn, Paříž a Berlín. V cizině se naučila německy a francouzsky a také získala své první lekce v kresbě a hudbě. I přes protesty své rodiny se Mary již v 15 letech vydala studovat malířství na Pensylvánskou akademii umění ve Filadelfii. Jelikož jí ale nevyhovovalo pomalé tempo studia a povýšený přístup učitelů a jejích mužských kolegů, rozhodla se v roce 1866 odjet studovat do Paříže. Ženy ještě nemohly studovat v pařížské akademii École des Beaux-Arts a tak Cassattová začala docházet na soukromé lekce vysoce uznávaného Jean-Léona Gérôma. Značnou část svého života strávila ve Francii, kde se seznámila s Edgarem Degasem a později vystavovala s proslulými impresionisty. Mary Cassatt se proslavila malbou běžných životů žen kolem sebe. Její obrazy je ukazovaly jako intelektuální a zvídavé, což představovalo zásadní posun v tom, jak byly ženy v umění vnímány. Vytvořila desítky obrazů a grafik matek a dětí, sama se ale nikdy nevdala, ani neměla děti. Skrze její tvorbu a rozhovory s předními kurátory a umělci vypráví film příběh někdy přehlížené americké impresionistky, jejíž malby moderních žen stály v centru zásadních kulturních a společenských změn. Zemřela 14. června 1926 v Château de Beaufresne poblíž Paříže.

Režie: Ali Ray